Over Beschikbaarheid

APG farma: het platform voor uw farmaceutische verpakkingen

Wij lossen de uitdagingen op het gebied van beschikbaarheid tussen producten, diensten en documentprocessen op. Optimale beschikbaarheid stelt onze klant in staat concurrerend te worden.

Beschikbaarheid

Ontdek de sleutels tot optimale beschikbaarheid

Interview met Joris de Haer, Supply chain manager & RP


Interviewer: Goedemiddag, Joris. Om met de deur in huis te vallen, hoe bevalt het bij APG?

Joris de Haer: Goede vraag om mee te starten. Het bevalt mij zeer goed. Met een trackrecord van bijna 20 jaar supply chain management ben ik in december 2022 bij APG gestart. Vanaf de eerste dagen bij APG zag ik dat iedereen wel goed is in wat hij/zij doet. APG is een mooie ‘mensen club’. Het sociale karakter van APG is een mooie basis. Over het algemeen is er sprake van een vertrouwd werkklimaat waar samenwerken, het van elkaar leren en het uitwisselen van informatie vanzelfsprekend zijn.

De stap om APG naar een nog hoger plan te brengen, lees hogere kwalitatieve output, is een leuke uitdaging. In het kader van één APG willen we de gouden supply chain driehoek inkoop, logistiek en verkoop als een geoliede motor laten draaien. Mijn ervaring en kennis die ik opgedaan heb als capacity manager en supply chain operation manager bij SC Johnson, MSD en Activision sluit naadloos aan op de volgende professionaliseringsslag bij APG: Good Distribution Practice (GDP) en het OTIF-principe. Het succes ligt daarbij in onze eigen handen. Als we allemaal ons steentje bijdragen kan een mooie opwaartse dynamiek ontstaan.

Interviewer: Wat is OTIF en hoe gaat APG hier mee om?

Joris de Haer: Het nakomen van een leveringsafspraak is één van de belangrijkste en zo niet het meest invloedrijke facet op onze klantrelatie. Beoordeling van onze leveringsprestatie is afhankelijk van volledige en tijdige leveringen. We noemen dit ook wel OTIF wat staat voor On Time and In Full. Vrij vertaald; op tijd en compleet. OTIF is geen fancy logistieke kreet. OTIF bestaat al meer dan 20 jaar in de logistiek en supply chain management als een kwaliteits-KPI die opslag-, transport- en leveringsprestaties combineert. Met andere woorden de behoeften en verwachtingen van onze klant. Tijdens de COVID pandemie werden klanten geconfronteerd met onzekerheden in beschikbaarheid en levertijden. Het hanteren van de OTIF KPI voor het beoordelen van betrouwbaarheid van leveranciers is een logische reactie.

Interviewer: Is OTIF daarmee dan niet gelijk aan JIT?

Joris de Haer: Nee, het lijkt in de basis gelijk. Maar vergis je niet in de impact van OTIF op alle organisatieafdelingen. JIT staat voor Just In Time en heeft daarmee betrekking op de productstroom van APG naar onze klant. JIT komt voort uit een voorraad managementstrategie met een grote focus op voorraadkosten en kostenbeheersing. Kijken we naar OTIF dan kunnen we de eerste twee letters, On Time, linken aan de materiaalstroom van JIT. Het venijn van OTIF zit echter in de laatste 2 letters: In Full.

Daarmee bedoelen we niet alleen het versturen van de complete order, maar ook alle bijkomende kwaliteitscontroles, documenten, certificaten, tekeningen, batch records, en nog veel meer. En dat voor het gehele proces van aanbesteding door de klant tot en met de daadwerkelijke aflevering en facturatie van ons. Zonder tijdig, volledig geleverde verpakkingen en verwante zaken kan de onze klant niet produceren. Dit betekent dat tijdige levering net zo belangrijk is als compleet leveren. Dat noemen we beschikbaarheid in de breedste zin van het woord.

Interviewer: Hoe zorgt APG voor een goed beschikbaarheid beleid?

Joris de Haer: Ons waarborgingsbeleid komt voort uit de kwaliteitsnormen van onze leveranciers en de vraag van onze klanten. Het is ons uitgangspunt van elke geboden oplossing. We streven daarmee naar een optimale beschikbaarheid van primaire verpakkingen en effectieve organisatie-inrichting. Dat stelt onze klant in staat om concurrerend te zijn en om aan haar maatschappelijke verantwoordelijkheid te voldoen in het kader van farmaceutische productie van medicaties.

Kwaliteitsnormen spelen bij APG een grote rol. Eén van de bronnen die we daarvoor kunnen raadplegen zijn onze leveranciers. Onze leveranciers begrijpen de strenge voorschriften van de farmaceutische, cosmetische industrie als geen ander. APG volgt deze normen om te zorgen voor een betrouwbare kwaliteit, hoogwaardige verpakking en logistieke oplossing.

Interviewer: Hoe zorgt APG ervoor dat de hoge logistieke kwaliteitsnormen gewaarborgd blijven?

Joris de Haer: Een specifiek aandachtspunt van onze organisatie is kwaliteit en het continu verbeteren van onze kwaliteit. Wij vinden het belangrijk om te kijken naar wat er écht nodig is voor onze klanten en leveranciers. Hoe we het ook wenden of keren, één ding is zeker, de klant staat centraal. En dat in al onze processen. Dus ook in de waarborging en het verbeteren van de kwaliteit van documenten, kwaliteit van producten, kwaliteit van mensen, kwaliteit van dienstverlening, en de kwaliteit van de logistieke service. Feedback van onze klanten en verslaglegging van auditors houden ons scherp en dagen ons uit.

Interviewer: Hoe is het magazijn hierbij betrokken?

Joris de Haer: De uitbreiding van ons magazijn is een logische stap in kwalitatieve output en de strategische groei van APG. Enerzijds zijn klanten op zoek naar betrouwbare logistieke partners als logisch verlengstuk van hun eigen magazijn. Anderzijds zijn leveranciers opzoek naar professionele distributiekanalen voor de afzet van hun farmaceutische verpakkingsmaterialen. Voor klanten en leveranciers speelt het magazijn van APG hierin een zeer belangrijke functie. Namelijk het waarborgen van beschikbaarheid zonder afbreuk te doen aan de intrinsieke kwaliteit van het product en dat tegen de hoogst mogelijke logistieke servicegraad. Als ik het in één zin moet zeggen: van groothandel naar supply chain consultancy voor opslag van primaire verpakkingen en API’s onder GDP-condities.

Kijk dat is nou betrokkenheid op het hoogste niveau!

Interviewer: Hoe kijkt APG naar GDP voor groothandelsorganisaties?

Joris de Haer: We werken al jaren binnen de bandbreedte van GDP en we maken ons op om ons te laten toetsen of APG voldoet aan de GDP-richtsnoeren. Het doel is om in 2024 GDP gecertificeerd te worden. Het werken volgens GDP zal de komende decennia een must worden in de primaire verpakkingsmarkt. Dan heb ik het niet over GDP als een wens, maar als een eis.

Een GDP gecertificeerd APG kan daarmee een unieke positie innemen als supply chain partner. Ik zie zo snel binnen west Europa geen tweede distributeur die dit ons na gaat doen. Ik ben ervan overtuigd dat we mede dankzij een ‘state of the art’ distributiecentrum en gebouwencomplex, onze GDP-accreditatie kunnen waarborgen en omzetten in ver gaande logistieke samenwerkingsverbanden met onze klanten en leveranciers.

In een wereld waar de supply chain cruciaal is voor het welzijn van miljoenen, speelt APG een sleutelrol. Heb je je ooit afgevraagd hoe bedrijven als APG het hoofd bieden aan uitdagingen in de logistieke sector, vooral tijdens onvoorspelbare tijden zoals de COVID-pandemie? Joris de Haer, een supply chain professional met 20 jaar ervaring, deelt unieke inzichten en onthult hoe APG streeft naar uitmuntendheid, gebruikmakend van principes zoals OTIF.

Lees verder en duik diep in de wereld van supply chain management, waar kwaliteit, betrouwbaarheid en innovatie samenkomen.